Șeful Renault trage un semnal de alarmă: ce se întâmplă cu industria auto europeană
Decizia Chinei de a restricționa exporturile de galiu și germaniu utilizate în semiconductori și vehicule electrice arată dependența excesivă a Europei de China, a declarat președintele Renault, Jean-Dominique Senard.
O „furtună chineză” planează asupra sectorului în creștere al vehiculelor electrice din Europa, a declarat președintele Renault, Jean-Dominique Senard, în timp ce superputerea asiatică domină materiile prime cheie pentru a produce baterii pentru mașini cu emisii zero.
Decizia recentă a Chinei de a restricționa exporturile a două metale – galiu și germaniu – utilizate în semiconductori și vehicule electrice ar trebui să ridice semnale roșii pentru liderii europeni, deoarece arată dependența excesivă a continentului de China și necesitatea de a construi un lanț de aprovizionare costisitor, a spus Senard.
„Când vorbesc despre o furtună chineză, vorbesc despre presiunea puternică de astăzi legată de importurile de vehicule (electrice) din China în Europa”, a spus Senard.
„Suntem capabili să facem vehicule electrice, dar luptăm pentru a ne asigura siguranța proviziilor”, a spus el, adăugând că industria EV și lanțul de aprovizionare cu materii prime din China au rezultat din ani de investiții care ar costa miliarde de euro pentru a fi replicate.
„Războiul metalelor”
„China – și nimeni nu le poate învinovăți pentru asta – pune mâna pe mine și în special pe transformarea metalelor folosite pentru a construi baterii”, a spus Senard. „Războiul viitorului va fi un război al metalelor”.
China este producătorul global dominant al ambelor metale și reprezintă 94 la sută din producția mondială de galiu, potrivit Centrului britanic de informații despre minerale critice.
Restricțiile la export ale Chinei intensifică un război tehnologic cu SUA, ceea ce poate cauza mai multe perturbări ale lanțurilor globale de aprovizionare. Europa se află în mijlocul disputei, obligând-o să caute alternative în cel mai rău scenariu.
„Dacă există o criză geopolitică reală, daunele aduse fabricilor de baterii alimentate exclusiv cu produse care vin din exterior vor fi considerabile”, a avertizat Senard. — Asta e problema.
Dezvoltarea combustibililor alternativi, cum ar fi combustibilii electronici sintetici și hidrogenul, ar fi crucială în cazul unei penurii bruște de baterii din cauza lipsei de materii prime, a spus Senard. „Așa cum ar face orice producător atent… căutăm alternative pentru a evita paralizarea țării dacă, de exemplu, rămânem fără baterii”.
VW „gata să facă față bordurilor”
Volkswagen, care se bazează pe galiu și germaniu pentru produsele auto, a declarat că este „gata să ia măsuri împreună cu partenerii săi dacă este necesar”, dar nu a dat detalii.
Metalele vor juca un rol în viitoarele funcții de conducere autonomă, a declarat un purtător de cuvânt al VW.
Exporturile au spus că surse alternative de galiu nu pot fi puse în funcțiune înainte ca restricțiile să intre în vigoare luna viitoare, iar livrările existente vor dura doar o perioadă de câteva luni.
„Stocurile din afara Chinei nu sunt decât poate șase luni în cel mai bun caz, așa că acest lucru va mușca destul de repede”, a spus Alastair Neill, director la Critical Minerals Institute.
Înființarea unei instalații ar dura câțiva ani și ar necesita investiții care ar putea să nu fie răsplătite dacă China își schimbă atitudinea între timp, a adăugat el.
„Provocarea este că dacă mergi pe acel drum și apoi China elimină interdicția, s-ar putea să fii blocat cu un elefant alb”, a spus Neill.
Germaniul este utilizat în cipuri de computer de mare viteză, materiale plastice și în aplicații militare, cum ar fi dispozitivele de vedere pe timp de noapte, precum și senzorii de imagini prin satelit. Galiul este utilizat în radare și dispozitive de comunicații radio, sateliți și LED-uri.